działające w ramach Pracowni Antropologii Literatury w Katedrze Teorii Literatury Uniwersytetu Łódzkiego
piątek, 13 kwietnia 2007
Spotkanie VIII – serial Lost
Tym razem zastanawialiśmy się nad fenomenem socjologicznym, a także, ze zdecydowanym naciskiem na to drugie, kontekstami kulturowo-filozoficznymi popularnego serialu Lost. Obecni byli zarówno zapaleni fani Zagubionych, jak i kompletni laicy, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z tą tajemniczą materią. Czy wytwór telewizji komercyjnej obliczony na milionowe zyski i obudowany ogromną kampanią reklamową może być atrakcyjnym przedmiotem badań dla krytyków kultury? Czy obecne w nim tropy i symbole coś znaczą, czy tworzą uporządkowaną całość, czy są dodane tylko dla zagmatwania fabuły? Co łączy Lost i Modę na sukces? Dlaczego możemy sądzić, że twórcy serialu posiadają pewną wiedzę z zakresu taoizmu, oświeceniowego indywidualizmu, gry go, autosoteriologii? Jakie "nauki" płyną z tego obrazu? Jaki obraz współczesnego społeczeństwa się z nich wyłania? Wspólnie staraliśmy się odpowiedzieć na te i inne pytania, w czym wydatnie pomagała nam profesor Joanna Ślósarska, której gościnny udział w spotkaniu przyczynił się do głębszego zanurzenia w czymś, co można by nazwać "mitologią lostyczną", która to, jak się okazało, wcale nie musi być "mitologią dla ubogich".
piątek, 30 marca 2007
Spotkanie VII – Organizacyjne
Spotkanie to miało odmienny od innych charakter, a to ze względu na to, że dotyczyło zbliżającego się 7. Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki (swoją drogą dlaczego SZTUKA umieszczona została na samym końcu?), i to właśnie uczestnictwu w nim naszego Koła przyglądaliśmy się bliżej. Wysłuchaliśmy zatem referatu dotyczącego powieści gotyckiej, jej źródeł, historii i ewolucji tego gatunku, a także postaci wampira i wilkołaka. Omówione zostały również kwestie związane z prelekcjami dotyczącymi elfów, a także krasnoludów.
piątek, 16 marca 2007
Spotkanie VI – książka Hełm grozy Wiktora Pielewina
Podczas tego spotkania zastanawialiśmy się nad zagadnieniami dotyczącymi najnowszej historii literatury, mediów i zjawisk społecznych. Tematem centralnym spotkania był wpływ nowoczesnych mediów na literaturę i kulturę. Dziełem literackim, z którego czerpaliśmy inspirację do dyskusji, był Hełm grozy W. Pielewina. Omawiając krąg intertekstualnych odniesień powieści przywołaliśmy mit o Tezeuszu, a także inne teksty - od Romea i Julii po Galaktykę Gutenberga. Następnie rozważaliśmy, czy i w jaki sposób upowszechnienie Internetu ujawnia odwieczne paradoksy związane z poznaniem i komunikacją: niemożność dotarcia do prawdy, poznania Innego, wyrażenia siebie. Omawialiśmy zagadnienia związane z wirtualnością i symulowaniem rzeczywistości, aby dojść do wniosku że media tworzą przestrzeń, w której dochodzi do gry wyobraźni i konstruowania tożsamości. Kontekstem dla tych rozważań były teorie Gustava Junga i Jacques'a Lacana oraz teoria maski. Podjęliśmy również dyskusję dotyczącą technik i metod manipulacji, zarówno stosowanej przez media, jak również przez jednostki we wzajemnym kontakcie.
Wykorzystana literatura:
ℑ Wiktor Pielewin, Hełm grozy.
Wykorzystana literatura:
ℑ Wiktor Pielewin, Hełm grozy.
Subskrybuj:
Posty (Atom)