Serdecznie zapraszamy dzieci w wieku 7-12 lat do wzięcia udziału w programie Uniwersytet Łódzki Dla Dzieci, a w ramach tegoż na warsztaty organizowane przez KNAL: Jak oswoić smoka?
Proponujemy magiczną podróż przez czas i różne kultury w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „czym był i czym jest dzisiaj smok”? Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z mitami i legendami o smokach z różnych kultur oraz podzielić się własnymi wyobrażeniami na temat magicznych bestii. Warsztaty zaprojektowane zostały tak, żeby zaangażować młodych uczestników w różne działania: opowiadanie, twórczość plastyczną, słuchanie i teatr.
Rejestracja najmłodszych studentów odbędzie się przez Internet od 1 października 2010 r. przez stronę: http://dzieci.uni.lodz.pl/ Tam też znajdują się wszelkie informacje o warunkach i regulaminie programu.
Informacja o uniwersytecie dla dzieci oraz naszym warsztacie pojawiła się w łódzkiej Gazecie Wyborczej.
działające w ramach Pracowni Antropologii Literatury w Katedrze Teorii Literatury Uniwersytetu Łódzkiego
piątek, 1 października 2010
poniedziałek, 5 lipca 2010
META Humanities Summer School — 5-16 lipca 2010 r.
Koło Naukowe Antropologów Literatury ruszyło na podbój Europy!
Wyposażeni w wiedzę i pełni zapału pierwszą połowę lipca spędziliśmy na Słowenii biorąc udział w organizowanych corocznie przez Uniwersytet Primorska kursach wakacyjnych META Humanities Summer School. Temat międzynarodowego spotkania brzmiał: „The Mediterranean between Modernity and Postmodernity: Spaces, Cultures, Aestetics an Ethics”. Wspólnie z innymi studentami łódzkiego Kulturoznawstwa przyglądaliśmy się stylom uprawiania humanistyki na różnych uniwersytetach europejskich, dochodząc do wniosku, że możemy być dumni z zaplecza, jakie gwarantują nam nasze studia na naszym kierunku. Aktywnie uczestnicząc w zajęciach daliśmy się poznać z naszej najlepszej strony.
Czteroosobowa reprezentacja KNAL w składzie: Tomek Ciesielski, Julian Czurko, Agata Grykien i Zosia Lach, jako jedyna grupa studentów poprowadziła własne warsztaty podczas których kołowicze zaprezentowali zagranicznym kolegom na czym polega koncepcja transkulturowości Wolfganga Welscha. Pracując w grupach studenci (i wykładowcy) metodą losowania konstruowali sobie na potrzeby zaproponowanej przez nas gry nowe tożsamości. Z powstałych w ten sposób avatarów musieli stworzyć sprawnie funkcjonującą społeczność. W międzyczasie wyposażali swojego bohatera w życiorys, a tłumaczenie jakim cudem stali się np. muzułmańskimi, transseksualnymi, nazistowskimi nauczycielami z Chin sprawiało wiele radości. Mimo iż zaproponowana przez nas forma warsztatów znacznie odbiegała od standardów prezentowanych przez wykładowców, spotkaliśmy się z bardzo ciepłym przyjęciem a nasze zaangażowanie zostało docenione przez organizatorów.
Między zajęciami z ochotą korzystaliśmy z atrakcji, jakie oferował nam Koper. Ciepłe morze, mnóstwo słońca i pyszne jedzenie sprawiły, że bardzo szybko zrozumieliśmy na czym polega śródziemnomorski styl życia. Zabytki słoweńskiego wybrzeża i piękno przyrody zapierały dech w piersiach. Niektórzy skorzystali z faktu, że tuż obok znajduje się granica z Włochami i poświęcili kilka dni na wizyty w Trieście i Wenecji. Bardzo miło wspominać będziemy słoweńską życzliwość i gościnność.
Specjalne podziękowania należą się mgr Darii Kubiak, która jako opiekunka grupy dbała o nasze bezpieczeństwo oraz wspierała nas w walce z przegrzaniem i oparzeniami słonecznymi. Dziękujemy także dr Karolinie Prykowskiej-Michalak za to, że umożliwiła nam ten wyjazd, a na miejscu służyła radą i własnym samochodem każdemu, kto chciał zwiedzić okolice.
Jesteśmy winni podziękowania także (a może przede wszystkim) całej kadrze naukowej Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych, za to, że wyposażyła nas w solidne podstawy teoretyczne, które umożliwiły nam pełny i aktywny udział w zajęciach.
W imieniu Koła, uroczyście Dziękujemy!
Sprawozdanie z wyjazdu przygotowała Agata Grykien
Wyposażeni w wiedzę i pełni zapału pierwszą połowę lipca spędziliśmy na Słowenii biorąc udział w organizowanych corocznie przez Uniwersytet Primorska kursach wakacyjnych META Humanities Summer School. Temat międzynarodowego spotkania brzmiał: „The Mediterranean between Modernity and Postmodernity: Spaces, Cultures, Aestetics an Ethics”. Wspólnie z innymi studentami łódzkiego Kulturoznawstwa przyglądaliśmy się stylom uprawiania humanistyki na różnych uniwersytetach europejskich, dochodząc do wniosku, że możemy być dumni z zaplecza, jakie gwarantują nam nasze studia na naszym kierunku. Aktywnie uczestnicząc w zajęciach daliśmy się poznać z naszej najlepszej strony.
Czteroosobowa reprezentacja KNAL w składzie: Tomek Ciesielski, Julian Czurko, Agata Grykien i Zosia Lach, jako jedyna grupa studentów poprowadziła własne warsztaty podczas których kołowicze zaprezentowali zagranicznym kolegom na czym polega koncepcja transkulturowości Wolfganga Welscha. Pracując w grupach studenci (i wykładowcy) metodą losowania konstruowali sobie na potrzeby zaproponowanej przez nas gry nowe tożsamości. Z powstałych w ten sposób avatarów musieli stworzyć sprawnie funkcjonującą społeczność. W międzyczasie wyposażali swojego bohatera w życiorys, a tłumaczenie jakim cudem stali się np. muzułmańskimi, transseksualnymi, nazistowskimi nauczycielami z Chin sprawiało wiele radości. Mimo iż zaproponowana przez nas forma warsztatów znacznie odbiegała od standardów prezentowanych przez wykładowców, spotkaliśmy się z bardzo ciepłym przyjęciem a nasze zaangażowanie zostało docenione przez organizatorów.
Między zajęciami z ochotą korzystaliśmy z atrakcji, jakie oferował nam Koper. Ciepłe morze, mnóstwo słońca i pyszne jedzenie sprawiły, że bardzo szybko zrozumieliśmy na czym polega śródziemnomorski styl życia. Zabytki słoweńskiego wybrzeża i piękno przyrody zapierały dech w piersiach. Niektórzy skorzystali z faktu, że tuż obok znajduje się granica z Włochami i poświęcili kilka dni na wizyty w Trieście i Wenecji. Bardzo miło wspominać będziemy słoweńską życzliwość i gościnność.
Specjalne podziękowania należą się mgr Darii Kubiak, która jako opiekunka grupy dbała o nasze bezpieczeństwo oraz wspierała nas w walce z przegrzaniem i oparzeniami słonecznymi. Dziękujemy także dr Karolinie Prykowskiej-Michalak za to, że umożliwiła nam ten wyjazd, a na miejscu służyła radą i własnym samochodem każdemu, kto chciał zwiedzić okolice.
Jesteśmy winni podziękowania także (a może przede wszystkim) całej kadrze naukowej Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych, za to, że wyposażyła nas w solidne podstawy teoretyczne, które umożliwiły nam pełny i aktywny udział w zajęciach.
W imieniu Koła, uroczyście Dziękujemy!
Sprawozdanie z wyjazdu przygotowała Agata Grykien
piątek, 28 maja 2010
Spotkanie XLIV – Anamorfoza w literaturze
Na ostatnim w tym roku akademickim spotkaniu Koła po raz kolejny stanęliśmy na granicy między sztukami wizualnymi a literaturą. Tematem spotkania była anamorfoza, którą Michał Paweł Markowski zdefiniował jako „skrajną konsekwencję perspektywy linearnej polegającej na deformacji obrazu poprzez umieszczenie punktu zbiegu linii wychodzących z oka z dala od punktu centralnego, a punktu widzenia bardzo blisko płaszczyzny przedstawienia.” Definicja ta dotyczy obrazów, które dopiero oglądane z ukosa ujawniają przedstawiony przedmiot. My potraktowaliśmy temat nieco szerzej za anamorficzne uznając obrazy, które oglądane z bliska przedstawiają coś zupełnie innego niż gdy obserwuje się je z pewnej odległości oraz te, których treść zmienia się w zależności od tego, co uznamy za tło.
Obejrzeliśmy prezentacją przygotowaną przez Asię Lewicką. Na naszych oczach pejzaże ujawniały ukryte w nich ludzkie sylwetki a wizerunki młodych kobiet układały się w kształt ludzkiej czaszki.
Za literacki przykład anamorfozy posłużył nam fragment powieści Mariusza Sieniewicza pt. Rebelia, gdzie martwe ludzkie ciało oglądane z bliska rozpadało się w oczach obserwatora na abstrakcyjne bryły.
Poniżej zamieszczamy kilka przykładów anamorfozy. Życzymy miłej zabawy z perspektywą!
Sprawozdanie przygotowała Agata Grykien.
Wykorzystane teksty:
ℑ Fragment powieści Rebelia Mariusza Sieniewicza
ℑ M.P. Markowski, Anamorfoza


Obejrzeliśmy prezentacją przygotowaną przez Asię Lewicką. Na naszych oczach pejzaże ujawniały ukryte w nich ludzkie sylwetki a wizerunki młodych kobiet układały się w kształt ludzkiej czaszki.
Za literacki przykład anamorfozy posłużył nam fragment powieści Mariusza Sieniewicza pt. Rebelia, gdzie martwe ludzkie ciało oglądane z bliska rozpadało się w oczach obserwatora na abstrakcyjne bryły.
Poniżej zamieszczamy kilka przykładów anamorfozy. Życzymy miłej zabawy z perspektywą!
Sprawozdanie przygotowała Agata Grykien.
Wykorzystane teksty:
ℑ Fragment powieści Rebelia Mariusza Sieniewicza
ℑ M.P. Markowski, Anamorfoza




Subskrybuj:
Posty (Atom)