Po okresie organizacyjnym, pierwsze i drugie spotkanie KNAL w roku akademickim
2013/2014 poświęcone konkretnemu tekstowi literackiemu odbyło
się w nader sprzyjającej atmosferze. Na wybraniu przedmiotu analizy
(powieści Joanny Bator „Ciemno, prawie noc”) zaważyło bowiem niedawne
przyznanie autorce nagrody literackiej NIKE, ale i fakt, że spotkanie przypadło
na 29 października, a więc odbyło się tuż przed (pop)kulturowo wszechobecnym
Halloween. Uznaliśmy, że to właściwy czas, by poświęcić uwagę gotycyzmowi i
grozie w kulturze.
W trakcie spotkania stało się
jasne, że powieść Joanny Bator to prawdziwa skarbnica nie tylko motywów
gotyckich, ale przede wszystkim ich przeobrażeń i różnego rodzaju
funkcjonalizacji. Dyskusję rozpoczął krótki wstęp na temat powieści gotyckiej
jako odmiany gatunkowej. W oparciu o przygotowaną przeze mnie listę motywów i
rekwizytów charakterystycznych dla tradycyjnej powieści gotyckiej dokonaliśmy
rekonstrukcji „gotyckości” w „Ciemno, prawie noc”, zarazem podejmując się
interpretacji dokonanych przez autorkę zapożyczeń, intertekstów i nawiązań.
Potencjalne funkcje grozy w wybranej
reprezentacji literackiej dały asumpt do rozmowy na temat innych współczesnych
adaptacji gotycyzmu w kulturze, w tym w kulturze popularnej. Zastanawialiśmy
się, czego dziś poszukuje odbiorca w gatunkach wywodzących się z powieści
gotyckiej i powieści grozy lub mających z nimi wspólne korzenie – w horrorze, thrillerze,
kryminale. Interpretacja powieści Bator pozwoliła nam udzielić kilku odpowiedzi, jednak
dyskusja nie została zamknięta – mimo rozbieżnych opinii na temat języka
pisarki, konstrukcji fabularnej i samej realizacji pomysłu (zwłaszcza finałowej
sceny), zgodnie uznaliśmy, że „Ciemno, prawie noc” otwiera wiele innych
interesujących "furtek", przez które chcielibyśmy jeszcze przejść. Mogłaby to być
choćby perspektywa postpamięciowa czy nawet genderowa albo tożsamościowa, jeśli
poszerzyć rozważania o poprzednie powieści Bator, których akcja również toczy
się w Wałbrzychu.
Część spotkania została
poświęcona na pozostałe kwestie organizacyjne. Ustaliliśmy nowy termin i – z inspiracji dr Natalii Lemann – nową formułę dyskusji w KNAL, w którą "włączyliśmy studentów
specjalności „twórcze pisanie”. Z nimi to właśnie spotkaliśmy się w drugim "gotyckim" terminie, by omówić i poddać krytycznej analizie teksty grozy autorstwa trójki młodych adeptów pióra - Marty, Konrada oraz Moniki.
Sprawozdawała
Anna Zatora
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz